tisdag 12 oktober 2010

Fint pris till Han Shaogong

Mycket glad blev jag idag när jag såg att Han Shaogong har fått ett fint pris för sin roman Maqiao, nämligen Newman Prize for Chinese Literature, som delas ut av University of Oklahoma.

Priset är relativt nytt och har bara delats ut en gång tidigare, då det gick till Mo Yan för hans roman Sheng-si pilao (som ju snart kommer på svenska). Men det är en väl kvalificerad jury som utser pristagaren och Han Shaogong vann i konkurrens med ett antal andra riktigt bra författare/verk, så det är verkligen något att glädjas över.

Själv är jag mycket förtjust i Maqiao och inbillar mig att det är precis den sortens roman som Svenska Akademiens ledamöter skulle kunna gilla...

4 kommentarer:

  1. jag blev också jätteglad när jag såg det. en fantastisk bok! och din översättning är så bra.

    SvaraRadera
  2. Hur får man tag på den på kinesiska? östasiatiska har ej hemlån längre. Beställa på nätet?

    SvaraRadera
  3. Den har funnits på Internationella biblioteket, men jag är litet osäker på om vi har den kvar och SSB:s webbplats är litet seg just nu. Kanske bäst att du ringer dit och frågar? 08-508 31 289. Jag är inte på plats förrän den 9/11.

    SvaraRadera