fredag 23 mars 2012

En film att se fram emot



Ett av de första inlägg jag gjorde på den här bloggen handlade om Jimmy Liao och hans vackra barnbok 《星空》, Stjärnhimlen. Idag fick jag veta att boken har blivit film - och av trailerna att döma en mycket vacker sådan, där man har försökt tillvarata de poetiska och konstnärliga inslagen i boken, inklusive van Gogh-målningen och barnens fantasier. I sann asiatisk anda är det en bitterljuv historia där huvudpersonerna till slut måste skiljas åt, men där det sorgliga balanseras av allt det vackra de kan se tillbaka på. En såndär film som gör att "man blir ledsen, men på ett bra sätt" som min yngste son brukade säga förr om åren när vi ofta tittade på japanska familjefilmer.

Jag har i alla fall beställt en dvd (jag är gammaldags och laddar inte ner till datorn). Och med tanke på att jag blir litet gråtfärdig bara av att se trailern kommer jag väl att sitta hemma i soffan och snyfta för full någon gång i slutet av april, sådär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar